Tuesday, April 26, 2011

'Operasi Gugur AF9'

http://badrulaftersix.blogspot.com

25 APRIL 2011

Assalamualaikum dan salam sejahtera!

Saya tidak melihat 'Operasi Gugur' adalah satu kejutan, tapi lebih kepada sebuah drama. Hampir seminggu saya cuba menganalisa, mengenalpasti, mengadili dan bercakap dengan teman-teman, sebelum membuat konklusi ini. Di bawah nanti saya akan huraikan.

Saya juga menonton kembali rakaman dvd konsert-konsert dari musim yang kelima, ketika Kak Ogy, Jee dan Hattan menjadi pengkritik tetap. Sama ada kenyataan atau kebetulan, komen positif dan negatif sering berselang minggu. Adakah pelajar-pelajar ketika itu (dan mungkin AF9 ini) membuat persembahan baik dan buruk berselang minggu, ataupun komen garang itu berselang minggu, Wallahualam.

Untuk konsert minggu ketiga ini, setiap pengkritik diarah memberikan cadangan selepas pelajar membuat persembahan, sama ada mereka dikategorikan dalam 'calon gugur' atau sebaliknya. Juga, VT dimainkan supaya pelajar memberikan cadangan siapa yang patut digugurkan. Ya, selepas kita lagakan persahabatan antara mereka, kita hancurkan semangat mereka! Selepas itu, mari kita 'malukan' lagi mereka dengan memberitahu mereka tidak layak berada di AF!

Satu-satunya perkara yang membuat saya rasa gembira untuk konsert ketiga ini adalah pelajar diberikan peluang untuk memilih sendiri apa yang mereka mahu nyanyikan. Sejak dari awal lagi saya adalah orang yang sering tidak bersetuju dengan banyak pilihan lagu-lagu daripada pihak produksi untuk para pelajar. Kali ini 'kesalahan' itu boleh diletakkan di bahu pelajar itu sendiri.

Kay (Salomé) - 8.5/10 bintang
Ketika Kay menuju ke pentas, saya tidak menyukai baju yang dipakainya yang agak feminin! Kalau dipakaikan dengan sport jacket, pergerakan Kay di atas pentas dengan tarian latin akan lebih cantik. Anyway, Kay sangat bijak dalam soal memilih lagu kerana lagu sebegini adalah lagu competition. Lagu ini disampaikan dengan bagus dan sangat menghiburkan! Dia mengambil kira semua sudut untuk menghiburkan penonton di studio dan di rumah. Staminanya juga bertahan dari awal sehingga habis lagu. One of the best opening performances dalam AF9 setakat ini.

Miza (Sofea Jane) - 5/10 bintang
Dress merah yang dipakai Miza sangat cantik tapi malangnya ia tidak digunakan sepenuhnya oleh Miza untuk mengindahkan lagi persembahan beliau. Props lukisan itu terlalu cliche, malah saya rasa amat mengganggu tumpuan Miza untuk mengawal suara! Sejujurnya suara Miza was all over the place! Bukan dia tidak ada tone yang sedap, tapi dia tak mengawalnya dengan baik. Pilihan lagunya juga salah menyebabkan dia tak dapat menjiwai lagu sepenuhnya.

Aida (Terlalu Istimewa) - 6/10 bintang
One of the gorgeous dresses I've ever seen! Tapi maaf Aida, lagu ini hilang keistimewaannya di tangan Aida. Lagu ini terlalu besar untuk dibawakan oleh Aida yang tidak ada weight pada suaranya. Low note Aida melayang ke sana sini. Satu soalan yang saya teringin sangat nak tanya. Kenapa bila pelajar-pelajar perempuan membuat persembahan lagu-lagu balada, mereka suka buat gaya (okay, ini for the lack of words to use, ya!) 'angkat tangan dan cium ketiak!' Cuba anda buat dan anda akan tahu apa yang saya maksudkan. Itu gaya 80an. Dah out datedlah adik-adik semua!

Raqib (Sebelum Cahaya) - 6.5/10 bintang
Kombinasi warna pakaian Raqib agak menarik. Cuma aksesori yang dipakai di pergelangan tangannya sudah dipakai oleh Kay pada konsert minggu pertama. Tak payah recycle sangatlah ya! Saya tak begitu puas hati dengan lagu pilihan Raqib. Lagu tersebut tidak menampilkan keupayaan Raqib dan saya seperti melihat persembahan ulangtayang beliau minggu lalu. Persembahan Raqib terlalu mendatar dan banyak sangat pitchy untuk sebuah lagu yang simple. Amat rugi kerana Raqib mampu berikan yang lebih baik!

Afif (Kasihnya Laila) - 6/10 bintang
Pembukaan ala 'berzanji' membuat saya terpegun! Tapi sampai di situ saja. Sebaik saja baris pertama dinyanyikan, Afif terus membuat suara 'sengau'. Kenapa? Sungguh saya tak faham. Persembahan Afif pada minggu pertama sangat bagus dan tidak pula ada sedikit pun bunyi sengau. Seriously, I don't get it! Sengau itu membuatkan sebutan Afif, seperti kata Hattan, menjadi muffled! Macam bunyi tebuan yang berdengung. Lagu yang hebat ini menjadi sedikit jenaka bila disertakan dengan tarian gelek yang tidak menjadi. Sebenarnya lagu ini boleh menjadi makanan Afif jika dia menyampaikan sebaik konsert pertama.

Erul (Awan Nano) - 7/10 bintang
Ada sejumlah lagu yang memang diciptakan khusus untuk penyanyi asalnya, dan 'Awan Nano' is one of them. Hanya satu cara untuk menyampaikan lagu sebegini, iaitu dengan menyanyikannya lebih baik daripada penyanyi asal. Tapi, Erul tidak mampu melakukannya. Maaf cakap, interpretasi sesebuah lagu bukan boleh dibuat sewenang-wenangnya mengikut kehendak diri sendiri. Kefahaman Erul tentang lagu ini tidak tepat dan jauh tersasar. Erul juga tak mampu untuk sustain note dengan baik. Ditambah lagi dengan props yang tidak membantu Erul menyanyi dengan sempurna. Kesian Hafiz kena bagi jawapan artis bila ditanya Paknil. Hahahaha.

Lena (Tiada Tangis Lagi) - 8/10 bintang
Bukan satu perkara yang mudah untuk menyanyikan lagu-lagu daripada penyanyi hebat tanahair seperti Amy Search, Dato' Siti Nurhaliza, Ella dan Anuar Zain (sekadar menyebut beberapa nama). Setiap daripada lagu yang mereka sampaikan sudah di cop dengan trademark mereka! Itu yang terjadi dengan Lena yang tidak dapat lari daripada sedikit berlagu seperti Ella. Namun saya pasti Ella akan berbangga dengan persembahan Lena. Dia menghidupkan semangat 'rocker' wanita di atas stage. Persembahan Lena juga penuh keyakinan. Saya juga sukakan pakaian Lena yang membuat dia tidak kelihatan seperti typical rockers!

Azri (Satu) - 9.5/10 bintang
Persembahan Azri adalah persembahan terbaik di konsert ketiga ini. Semuanya lengkap. Dari segi nyanyiannya di sampaikan amat baik. Sebutan bait-bait lagu juga sempurna dan amat jelas. Permainan emosi pada wajahnya juga kena dengan lagu yang disampaikan. Malahan, penggunaan satu-satunya prop iaitu mike-stand di maksimumkan sebaik mungkin. Tumpuan seratus peratus hanya ditujukan pada Azri tanpa mengalih pandangan daripada persembahannya di atas pentas. Saya sangat puas hati!

Amir (Dilema) - 5/10 bintang
Mula-mula saya ingat Amir akan menyanyikan lagu hindustan. Sangat pelik pakaiannya yang tidak langsung ada kena mengena dengan nyanyian mahupun lagu yang disampaikan. Dilema adalah lagu yang 'malap' untuk pertandingan. Tidak ada bahagian pun yang mampu menyerlahkan suara Amir. I was so dissapointed kerana Amir adalah antara pelajar yang saya jangkakan mampu menyerlah di AF9. Ketika mereka duduk di bangku sementara menunggu giliran, saya dapat lihat semangat Amir semakin lama semakin hilang setiap kali ada pelajar lainnya menamakan beliau sebagai pelajar yang patut digugurkan.

Nera (Fly Me To The Moon) - 7.5/10 bintang
Buat pertama kalinya, Nera menyanyi tanpa masalah pitchy. Crooner atau tidak, Frank Sinatra bukanlah seorang yang mempunyai vokal yang outstanding. Dia adalah performer yang mempunyai aura tersendiri. Bukan mudah untuk menyampaikan dalam aura tersebut dan saya rasa tidak perlu pun! Paling penting, Nera membuktikan apa yang boleh dilakukan. Persembahan terbaik beliau setakat ini. Namun masih banyak yang perlu dia berikan.

So yes, pilihan Top 3 saya untuk konsert minggu ketiga adalah Azri, Kay dan Lena. Ini adalah merit yang saya berikan. Anda juga boleh berikan merit anda sendiri. Cuma anda perlu tahu, merit yang saya berikan tidak mampu menyelamatkan sesiapa daripada tersingkir kerana pilihan terletak pada pengundi. Hahahaha. Jadi jangan nak peningkan kepala anda sangat dengan pilihan saya ini.

Berbalik kepada 'Operasi Gugur', boleh saya katakan ia tidak lebih daripada 'extended drama' yang tidak perlu. Banyak perkara yang tidak kena dan tidak difikirkan sebaik mungkin sebelum ia dilaksanakan.

Ketika sessi soal jawab, saya juga ada bertanya 'kenapa Hazama'? Dia hanya ke ujibakat ketika AF4 dan AF5, tetapi dia tidak ada dalam senarai top 40 AF9 pun! Jawapannya kerana Hazama 'passionate' dan ingin belajar di AF. Jadi, kenapa tidak Haider? Saya jamin, dia juga sangat 'passionate'. Beliau pernah berjaya ke prelude AF3 tetapi tidak berjaya terpilih untuk top 14. kemudian dia berjaya lagi ke prelude AF4, tapi juga tidak terpilih untuk ke top 12. Saya tidak mahu menghurai panjang di sini. Semuanya ada di blog peribadi saya seperti tertera di atas.

Apa-apa pun, drama ini sudah pun berlaku, dan sebagai penonton setia AF sejak dari musim pertama lagi, saya menerimanya.

Wassalam.

No comments: