Thursday, April 12, 2012

Rakyat Sudah Meluat Terhadap Pemerintahan Negeri/Pusat Ameno-BiEnd


Oleh: Cucu Kulop Hasnan Alang Derani

Sudah lama aku tidak menulis bagi meluahkan perasaan yang terbuku. Tetapi TV3 telah membuat aku berang malam ini. Mula Berita, rasanya ok kisah tentang bencana tsunami dan sebagainya. Tiba-tiba di tengah-tengah diselitkan tentang Anwar Ibrahim. Maka disebutlah nama hindu laknatullah Datuk Nalla Warkak. Nalla Warkak ni bukan hanya banyak Melayu tidak suka, kaum India pun majoritinya benci dengan dia. Kalau tidak kerana menjilat pemimpin Ameno-BiEnd, sudah lama dia dalam penjara sekarang atau nobody knows.

Pernah aku bertanya staf aku dengan satu soalan. Iaitu dari PM sampailah ke Ahli JKKK daripada Ameno-BiEnd, siapalah pemimpin dikalangan mereka yang boleh jadikan contoh. Agak lama dia menggaru-garu tengkuknya yang tidak gatal untuk menyebut satu dua nama. Akhirnya satu pun dia tidak dapat sebut, walaupun aku telah menyebut beberapa nama seperti PM dan TPM sekarang, Mustapha  Mohamed, TAM, Noh Omar, Khir Toyo, Mukhriz Mahathiak, KJ, JJ, Adnan Yaakob, Satim Demon, dan banyak lagi.

Jelas tidak seorang pun daripada mereka yang boleh diharap, apatah lagi hendak dianggap sebagai pembela agama, bangsa dan negara. Malah merekalah penjual dan penjahanam yang lebih berbahaya daripada parasit seperti pernah/sedang diucapkan oleh Dr Hasan Ali. Kawan saya itu terus terbuka mindanya dan mengakui memang Ameno-BiEnd tidak boleh disandarkan sebarang harapan.

Cuba lihat Adun dan Bekas Adun Selangor, rumah mereka semuanya umpama mahligai dan istana. Kalau tidak percaya cuba tinjau dan lihat bila ada masa. Misalnya lihat pemimpin-pemimpin ini yang tinggal di Shah Alam, Ampang, Kelang, Kuala Selangor dan banyak tempat lagi. Belum lagi disebut harta-harta lain yang diperolehi secara tidak mengikut undang-undang dibenarkan, moral dan agama.

Wahai pemimpin Ameno-BiEnd, kami tidak kisah siapa dia DSAI atau Azmin Ali. Yang kami kisah you all harus dibakul sampahkan secepat mungkin. Kalau tidak majoriti rakyat akan terus tertipu dan dihamba abdikan demi tembolok rakus kalian!

Atas faktor kesihatan, DSAI buat masa ini sedar sejauh mana beliau boleh pergi dalam politik negara. Kami pasti dia akan memberi laluan kepada pemimpin PR yang lain untuk menerajui PR jika kesihatannya tidak mengizinkan lagi. Banyak ada; PR ada Khalid Ibrahim, Azmin Ali, Hj Hadi Awang, dan ramai lagi professional terbilang yang tidak terbilang ramainya berbanding yang Ameno-Bi End ada.

Untuk meningkatkan taraf hidup rakyat bukan semata-mata dengan memberi wang umpama memberi ikan (RM100, RM200 dan RM500). Di mana wajar rakyat juga selebihnya harus diberi kail dan mata pancing. Barulah mereka akan dapat berdikari dan membawa negara ke arah kemakmuran berganda.

Manakala kalau jadi mahasiswa, apabila habis studi dibebani pula hutang keliling pinggang. Dengan gaji dalam lingkungan RM2,000 (itu pun kalau dapat kerja makan gaji) mana cukup? Mesti hendak beli kereta, rumah dan hendak berumahtangga. Tolak-tolak apa yang tinggal? PM suruh beli rumah harga RM200k yang boleh dihutang sampai 30 tahun. Itu pun kalau rumah tu tidak terbengkalai! Itu pun kalau bank rela hendak bagi loan dengan income tidak seberapa itu. Idea sebegini ada akal ke? Rambut pun dan semua nampak putih (dimakan sumpah?) dan stail/isi cakap pun sudah setaraf pencacai sahaja.

Syarikat-syarikat swasta disuruh tekankan KPI, kekananan dan kelulusan professional/akademik 100% dikesampingkan. Manakala, kalau ada kakitngan yang sakit atau kemalangan semasa dalam perkhidmatan kalau boleh akan disuruh berhenti sebab kononnya tidak produktif lagi bagi syarikat tersebut. Bukankah ini penganiyaan namanya? Dengan berkuatkuasanya KPI 100% maka wujudlah budaya ampu bodek, tikam kawan dari belakang, budi bicara dan kebijaksanaan dikesampingkan.

Siapa yang menghina orang Melayu? Tidakkah orang Melayu sendiri yang enggan mengaku bahawa dirinya Melayu? Sampai Bahasa Melayu tidak berdaulat dalam ertikata sebenarnya di Tanah Melayu sendiri? Adakah kita mengharapkan orang bukan Melayu uttuk mendaulatkan dan menyebarluaskan penggunaaan Bahasa Melayu?

Professional Melayu yang terdiri daripada akauntan, peguam, doktor, jurutera, ahli farmasi, arkitek, angkasawan, bukankah majoriti mereka datangnya daripada sekolah dan universiti yang beraliran Bahasa Melayu disuatu ketika dulu? Sebagai perbandingan, di zaman tahun 1960’an dulu, dengan menggunakan Bahasa Inggeris, bilangan professional Melayu boleh dibilang dengan jari.

Bahasa bukanlah halangan. Bahasa Inggeris boleh dipelajari setelah bekerja. Kalau minat, hendak belajar Bahasa Inggeris bukan susah sangat. Kebolehan berbahasa Inggeris akan datang dengan sendirinya. Kenapalah kita tidak berprinsip seperti orang Jerman, Perancis. Jepun dan Korea? Dimana bahasa ibunda mereka diutamakan, dan mereka muncul sebagai kuasa ekonomi dunia terbesar dikala ini. India dan Pakistan yang majoriti pandai Berbahasa Inggeris sejauhmana kemajuan mereka terutama dibidang ekonomi berbanding Jepun, Jerman dan Perancis juga Rusia?

Fikir-fikirkanlah. Yang penting dalam PRU13 ini humbankanlah ke laut Ameno-BiEnd yang sudah reput oleh serangan anai-anai (tidak boleh dibajai/dibaikpulih semula). Rakyat jangan takut dengan segala tohmahan dan gertak Ameno-BiEnd yang hanya sudah tinggal gusi sahaja.

No comments: