Sunday, July 18, 2010

Akibat Bangga Sangat Dapat Lelaki Barat

Oleh: Pemerhati Primadona

Sepanjang pengetahuan saya, yang masih kekal sebagai suami isteri sekarang ialah Anita Sarawak dan Mahathir Abdullah. Itu pun kita tidak tahu kisah dalaman sebenar mereka walau nampak setenang air di danau desa. Lain-lain semuanya bercerai. Masa kawin macam tidak ada cacat dan cela si lelaki barat itu di mana upacara perkahwinan dibuat penuh glamour dan besar-besaran dengan kehadiran para vip dan vvip.

Mentaliti artis Melayu memang ‘low class’. Namun I respect artis seperti Eirma Fatima, walau tidak masuk universiti, sesetengah pemikirannya jauh ke hadapan even mengatasi para professor kangkung di negara dikala ini. Nama saja professor, satu buku teks ilmiah pun tiada dihasilkan. Takut kena kritik kot! Tapi kalau kritik students, huh….. Sampai tidak bernyawa students tu!

KUALA LUMPUR 17 JULAI 2010: "Kami sama-sama telah mengambil keputusan untuk bercerai selepas ianya dibenarkan oleh mahkamah syariah," kata aktres Maya Karin Roeckel, 29, di dalam kenyataan media yang dihantar menerusi telefon bimbitnya.

Menurut bintang Pontianak Harusm Sundal Malam ini, keputusan itu dibuat atas persetujuan bersama dan ianya dilakukan selepas mereka membuat pelbagai pertimbangan.

"Kami percaya ini adalah keputusan yang terbaik untuk mengakhiri kes ini dan kami amat menghargai seandainya hak privasi kami dihormati tanpa wujudnya sebarang spekulasi daripada pihak media," kata bekas isteri kepada Steven David Shorthose atau nama Islamnya Muhammad Ali Abdullah, 39 ini.

Kenyataan itu dibuat selepas Maya dan Steven disahkan bercerai talak di Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur, semalam. Pengesahan cerai itu dibuat oleh Hakim Mohd Amran Mat Zain ketika kes itu disebut di kamar mahkamah tersebut.

Pasangan ini tiba di mahkamah secara berasingan tengaharisemalam untuk memfailkan perceraian mereka tetapi tidak lama kemudian Hakim Mahkamah Syariah, Mohd Amran Mat Zain telah mengesahkan perceraian mereka.

Bagaimanapun, baik Maya mahu pun Steven, masing-masing enggan memberikan sebarang komen sebaik saja mereka melangkah keluar dari ruang mahkamah tersebut.

"Maaf, saya tidak dapat beritahu anda apa-apa. Tapi, anda boleh hubungi pengurus saya esok untuk mendapat maklumat lanjut," katanya yang mengenakan baju berwarna kelabu kepada The Malaysian Insider.

Steven yang sebelum ini memberitahu bahawa dia sedih dengan perceraian tersebut bagaimanapun kelihatan ceria dan gembira sewaktu memandang ke arah kamera tatkala berjalan menuju ke keretanya.

"Saya tidak akan menarik, kalau saya tidak senyum," katanya guru matematik di Sekolah Antarabangsa Alice Smith ini secara berseloroh.

"Ini adalah hari yang cukup menyedihkan buat saya tetapi pada waktu yang sama, saya berasa lega. Saya tidak boleh ulas apa-apa lagi," katanya yang nampak tampan mengenakan kot bersama kaca mata hitam.

Terdahulu, Maya dan Steven telah mendaftarkan perkahwinan mereka di mahkamah yang sama pada 24 Jun yang lalu selepas berkahwin di Itali pada 14 Ogos 2008 lalu.

Perceraian Maya dengan Setevn secara tidak langsung telah menamatkan spekulasi mengenai pergolakan rumah tangga mereka yang hanya bertahan kurang sebulan daripada ulang tahun ketiga perkahawinan mereka.

No comments: